توازن - تحقیقات حسابداری و حسابرسی
وب سایت شخصی جواد پورغفار - ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران

استراتژی اقیانوس آبی و توسعه حسابداری مدیریت استراتژیک


مقاله 3،
دوره 5، شماره 18، تابستان 1395، صفحه 29-53  XML اصل مقاله (1065 K)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمد نمازی1 ؛ محمدحسین قدیریان آرانی2 ؛ حسن فتاحی نافچی3
1استاد حسابداری دانشگاه شیراز
2دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه شیراز
3دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی قابلیت های فنون جاری حسابداری مدیریت استراتژیک در به کارگیری استراتژی اقیانوس آبی و
تأثیرات احتمالی حسابداری مدیریت استراتژیک و فنون آن از این نوع استراتژی است. پژوهش حاضر از انواع پژوهش های کیفی بوده و از روش کتابخانه ای برای جمع آوری مطالب آن استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که برخی از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک نه تنها قابلیت کاربرد برای پیاده سازی و اجرای استراتژی اقیانوس آبی را دارند بلکه از اجزای ضروری آن به حساب می آیند؛ از جمله تحلیل چرخه عمر، قیمت گذاری استراتژیک، تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، هزینه یابی هدف، هزینه یابی کایزن، بودجه ریزی کایزن، هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت و ارزیابی متوازن. با وجود این، اکثر این تکنیک ها برای کمک به مدیریت استراتژیک مبتنی بر اقیانوس آبی نیازمند تعدیلاتی هستند. به بیان دیگر، حسابداری مدیریت استراتژیک برای سودمند بودن در تدوین، پیاده سازی، تداوم و ارزیابی استراتژی اقیانوس آبی نیاز به پیشرفت هایی دارد. توجه به صنایع جانشین وجایگزین، مطلوبیت برای خریدار )از جمله غیرمشتریان(، عوامل انسانی، رفتاری و نامشهود مهمترین پیشرفت های لازم برای حسابداری مدیریت استراتژیک در این زمینه هستند. بنابراین نتیجه گیری می شود که حسابداری مدیریت استراتژیک از نوع رنگ استراتژی شرکت تأثیر می پذیرد، اما با انجام تعدیلاتی در فنون آن، کماکان می توان سودمندی این سیستم اطلاعاتی را حفظ کرد.

کلیدواژگان
استراتژی اقیانوس آبی؛ نامربوط کردن رقابت؛ استراتژی اقیانوس قرمز؛ فنون نوین حسابداری مدیریت استراتژیک
عنوان مقاله [English]
Blue Ocean Strategy and the Development of Strategic Management Accounting
چکیده [English]
The main purpose of this study is to investigate the role of current Strategic Management Accounting (SMA) techniques in applying Blue Ocean Strategy (BOS) and identifying possible effects of this type of strategy on SMA and its techniques. This study is a qualitative research that is based on the library of archive data collection approach. Findings show that some of the SMA techniques (including life cycle analysis, strategic pricing, value chain analysis, target costing, kaizen costing and budgeting, ABC, ABM, and BSC) not only are applicable to implement BOS, but also are essential components. However, most of these techniques in assisting strategic management based on the blue ocean ideas require some modifications. That is, SMA for being useful in the formulation, implementation, sustainability and evaluation of BOS requires some improvements. Consideration to the substitutes and alternatives, buyer utility (including non-customers), human, behavioral and intangible factors are the most important required factors for advancement of SMA in this field. Therefore, it is concluded that SMA is affected by color of the firm strategy. However, it still can maintain the usefulness of the information system by some adjustments in its techniques.
کلیدواژگان [English]
Blue Ocean Strategy, Create Uncontested Market Space, Make the Competition Irrelevant, Modern Strategic Management Accounting Techniques

اصل مقاله (1065 K)




طبقه بندی: حسابداری مدیریت،  با دانشجویان،  مقاله نویسی،  مقالات علمی و پژوهشی، 
ارسال توسط جواد پورغفار
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
كدامیك از موضوعات این سایت را بیشتر می پسندید











صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ